Cara Mencapai Surat Tawaran
Berkenaan dengan perkara di atas, saya ingin mengucapkan terima kasih kerana menjemput saya untuk menjalani sesi temuduga di organisasi anda. Segera beri konfirmasi mempertimbangkan keputusan untuk bergabung dengan sebuah perusahaan butuh waktu. Diploma separa masa (kss) · perkara · borang dibuka · borang ditutup · umum keputusan pra tawaran · cetakan surat tawaran · pendaftaran pelajar. Bagaimana pun, recruiter telah meluangkan waktunya untuk menjadikanmu sebagai kandidat terpilih.
2 kali setahun mengikut peringkat pengajian yang ditawarkan. Tutup dengan membiarkannya tahu anda tidak sabar untuk memulakan tugas baru. Terdapat dua hal yang wajib kamu cantumkan dalam surat penolakan ini. Kebiasaannya pembeli boleh dapatkan pembiayaan sehingga 90% untuk rumah pertama dan kedua, 70% untuk rumah ketiga dan seterusnya. (dengan sangat menyesal, saya harus menolak tawaran itu.) 5. Anda tidak mahu menghabiskan masa menulis dan menulis semula surat tawaran apabila, untuk kebanyakan pekerjaan, anda hanya memerlukan persetujuan yang mudah.
Cara Mencapai Surat Tawaran. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Jika anda pernah diminta untuk menulis surat rujukan watak, anda tahu kebimbangan yang boleh dibuat oleh permintaan itu. Pemikiran pertama ialah biasanya "bagaimana dalam dunia anda menulis satu?" Pemikiran ini diikuti dengan cepat oleh soalan seperti "Apa yang saya katakan?" Dan "Bagaimana jika saya mengatakan sesuatu yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"
Ketakutan dan soalan yang tidak dijawab boleh menjadi sangat merisaukan . Tetapi, yakinlah bahawa jika anda mengenali orang yang akan anda tulis dan menggunakan maklumat yang dibentangkan dalam artikel ini, anda tidak perlu risau.
Mula Menulis Surat.
LANGKAH 1. Tarikh & Alamat
Orang yang membaca surat itu akan ingin mengetahui bahawa rujukan itu adalah terkini dan bukan dari 5 atau 10 tahun yang lalu jadi sertakan tarikhnya. Sertakan juga alamat penuh anda
LANGKAH 2: Salam
Mulakan dengan salam. Gunakan nama penuh orang yang kepadanya surat itu ditujukan jika anda mempunyai it. Menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka akan meningkatkan profesionalisme, dan oleh itu kredibiliti surat itu.
Jika anda tidak tahu alamat orang yang dialamatkan, atau tidak pasti sama ada mereka adalah orang yang betul untuk menghantar surat itu, gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Untuk memperibadikan surat anda, walau bagaimanapun, jika nama penerima diketahui, anda boleh menulis "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati", contohnya.
Jangan gunakan "Tuan/ Puan" dan bukannya Cik, Puan, Encik
Pertimbangkan betapa boleh dipercayai surat anda jika ia ditulis kepada "Mrs. Sydney Smith", hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith ialah seorang wanita?" !
LANGKAH 3: Pembukaan
Perenggan pembukaan biasanya perenggan dengan satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan harus menerangkan siapa anda, perkara yang anda ketahui tentang orang yang dirujuk dan cara mereka boleh mendapat manfaat daripada pengetahuan anda.
LANGKAH 4 - Badan
Isi ialah bahagian terbesar surat. Ia boleh menjadi beberapa perenggan. Di sinilah anda membuat kes untuk orang itu anda merujuk dengan menerangkan pengalaman anda dengan mereka dan memberi contoh kualiti atau kebolehan cemerlang orang itu.
Sebaik-baiknya anda membina huruf itu sekitar 1 hingga 3 daripada kualiti terbaik orang itu. Dan cuba kekalkan kualiti ini sedikit sebanyak berkaitan.
Sebagai contoh, katakan orang yang anda tulis itu mesra, jujur, bijak, kreatif, bertanggungjawab dan rajin. Katakan mereka sedang mencari kerja penyeliaan. Seorang penyelia haruslah, antara lain, mesra (boleh bergaul dengan mudah dengan orang lain), jujur, dan bertanggungjawab. Kualiti ini adalah yang terbaik untuk membina surat anda.
Contoh-contoh ini hendaklah ringkas dan jelas, supaya pembaca dapat memahami tahan dengan mudah. Seperenggan tidak boleh melebihi 3 ayat setiap kualiti.
Dua kata nasihat yang sangat kuat: Jangan terlalu bersemangat tentang kualiti positif orang itu semasa menulis surat cadangan watak. Jujurlah.Anda perlu memahami sesuatu. Surat anda akan dibaca oleh seseorang yang sudah percaya bahawa penulis sedang "memperbesarkan orang" yang mereka maksudkan. Untuk membuat surat anda lebih boleh dipercayai, buktikan bahawa anda mempunyai pendapat yang tinggi tentang orang itu. Anda boleh melakukan ini dengan menerangkan peristiwa yang sangat spesifik berkenaan orang yang anda rujuk.
Bercerita yang boleh dipercayai, cerita pendek tentang orang yang anda kenali adalah cara yang bagus untuk mengekalkan kredibiliti tanpa terdengar melambung. Kisah-kisah ini harus menyerlahkan ciri-ciri positif orang itu. Ia sepatutnya menjadi contoh bagaimana orang itu berkelakuan.
Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh.
LANGKAH 5: Penutup
Penutupan ialah bahagian terakhir dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda tentang orang yang anda rujuk dan menerangkan sebab anda rasa mereka memenuhi kelayakan tersebut.
Di sinilah anda boleh mengatakan sesuatu tentang diri anda dengan menyebut kredibiliti anda tentang apa yang melayakkan anda membuat penilaian terhadap keupayaan orang itu melalui jenis dan tempoh hubungan anda dengan mereka.
LANGKAH 6 - The Valediction
End your letter with a valediction or complimentary closing, such as "Ikhlas".
Nama anda hendaklah ditulis dalam tiga ruang. Jika ia berguna kepada penerima surat, sertakan tajuk anda.
Tandatangan surat itu.
Nota sampingan: Sertakan maklumat hubungan untuk orang yang membaca surat anda supaya mereka boleh menghubungi anda sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Tetapi, menambah maklumat ini kadangkala boleh menjadi panggilan penghakiman.